06 de desembre 2008

Agit prop

Fora de context –del context geogràfic, sociològic, polític, etc.– una informació com aquesta que publicava ahir la Cartelera Turia, a propòsit de la manifestació de dissabte passat contra la política educativa del Govern Valencià, pot sonar exagerada. Pot sonar a rumor convertit en notícia per qui té interés a veure conspiracions i obscures maniobres per totes bandes:

El 29-N, mil pancartas, mil colores llenaron la ciudad. Pero entre ellas había una blanca, de factura industrial, con un lema «Zapatero sácanos de Bolonia», así, en castellano. La llevaban unos jóvenes que nada tenían que ver con la estética antiglobalizadora (Carlos Alfonso dixit) que lucen la mayoría de quienes se oponen al proceso de convergencia mercantil, digo universitaria. Más bien parecían cachorros del PP. Cuando llegaron a la plaça de la Mare de Deu se empeñaron en ocupar una posición dominante. Para que se les viera bien. Dispuestos a capitalizar la imagen de la protesta. Hasta que el líder del grupo recibió una llamada al móvil. Al rato, plegaron la pancarta y se fueron. Objetivo cumplido. Una hora después, en la breve nota que emitió Canal 9, la pancarta y la frase «también corearon consignas contra Zapatero» ocupó parte de los 35 segundos con que tele-Camps despachó la protesta.

Esa tarde, en algún despacho del Consell se dio un paso más en la historia de la manipulación.

Cartelera Turia, núm 2340 - 5/11 desembre 2008

Des d’ací, en canvi, la informació no només és creïble, sinó que sona a pràctica habitual. De fet, dissabte passat, el mateix dia de la manifestació, Eines de llengua ja donava pistes molt concretes per tal d'identificar aquests manifestants espontanis.

Molt bona, per cert, l’al·lusió al fet que la pancarta estigués en castellano... de part de la Cartelera Turia.